> petek, maj 19, 2006
> komentarjev: 5

Dan Brown: Da Vincijeva šifra (III)

Po 3 letih sledi filmska predelava. Včeraj so jo zavrteli tudi v Ljubljani. Moj vtis je mlačen, ocena: niti ne tako-tako, prej slabo.

Pred dnevi sem prebral oceno nekoga, ki je film gledal na testni projekciji. Rekel je, da trga gate. Kul kul kul, sem kimal z glavo, in bil za ogled (po užitni knjigi) toliko bolj navdušen. A temu ni tako. Film nič ne strga.

Zvesto sledi knjigi. Zelo zvesto. In morda je to največji problem. Vseh podatkov in proze, ki so knjiga, film ne prenese. Vsega je preveč, da zmanjka prostora za igro. Ni čustvovanja. Tega sem si lahko v knjigi vsaj predstavljal, tu ga ne vidim. Igralci ne rečejo prav nič - kot da bi se nečesa bali ali kaj -, kar ne bi naravnost poganjalo odšifriranja. Film izpade: surov, linearen, enodimenzionalen.
Kot je neumoren tempo, sta videti neumorna glavna junaka: po celonočnem in celodnevnem preganjanju (brez spanca in vsaj kakšnega namiga o hrani in pijači, kar je nikakva reklama za to, da je dobro vsak dan spiti okrog 2 litra dobre vode) nista videti prav nič utrujena. Robert (Tom Hanks) kolovratenje celo podaljša v naslednjo noč, ko gre sam do konca razrešit šifro. Ta neizčrpnost filma in igralcev - kot da bi bili ves čas v nekem silovitem krču - izpade že preveč fantastično, da bi bilo zanimivo. Nisem se poosebil. Nisem doživel kakšnega transferja.

Film ima problem s pogonom. Med glavnima junakoma (žensko in moškim, na koncu knjige seksualno združenima, tu ne) ni nobene kemije. Poleg tega nikakor ni prepričljiva motivacija: Zakaj je junak na begu; zakaj hoče junakinja pomagati? Meni je jasno - ali se mi vsaj zdi tako -, knjigo sem prebral. - Kaj pa drugim?

Tom Hanks je odsoten in lesen. Celo boljši je v zame obupnem Terminalu, gotovo pa v dobrih Cast Away in Forrest Gump. Tu je kot amater, njegov talent pa zapravljen. Liku dá kaj malo.
Malo bolj razgibana je Audrey Tautou, pa ne kaj dosti bolj.
Pravi oddih je Ian McKellen, ki je videti edini, ki vlogo odigra z veseljem. Nekaj stavkov in mrmranja pride kar iz ust Gandalfa iz Gospodarja prstanov, kar obudi lepe spomine.
Najbolje podeljena (angl. cast) vloga se mi zdi Paulu Bettanyju kot Silasu (na sliki levo). Prav tak je, kot sem si ga predstavljal.

Film sprva veliko obeta: Robertovo predavanje in umor kuratorja, oba prizora sta prav dobra, a čim trčita junaka, temperatura pade, se malo zviša z zlim Gandalfom, a drugače pohlevno pada do konca. Prizor pred koncem je filmsko prikrojen napram knjigi. Konec je bolj ali manj knjižni. A tu je videti otročje.
Potem se v dvorani prižgejo luči. Pogledam naokoli. Na obrazih gledalcev prevladuje prisiljen nasmeh.

Želim si, da po knjigah Dona Browna ne bi več snemali filmov. Saj ne da so te literarno kaj dosti vredne. Niso. Literarno so slabe. Kakšnega Bookerja si lahko le sanjajo. A zame je literarna vrednost le del tega, kar mi lahko knjiga dá. Celo bolj pomemben mi je drug del: pritegljivost in navdušljivost. Dan Brown me je navdušil, da sem začel študirati Leonarda Da Vincija in kar je povezanega z njim. Z njim je povezano vse. Saj veš, kako hitro se razvejajo povezave v Wikipediji. Vendar mora imeti človek za sistematično proučevanje motivacijo. Dan Brown me je motiviral. Kaj bi bilo šele, če bi se z njim srečal v živo, kot je Goethe trčil ob navdušujočega raziskovalca Alexandra von Humboldta, za kogar je dejal:

"My natural history studies have been roused from their winter sleep by his presence."

Film ne pričara nič od tega.


O sami knjigi:
- sem pisal v prvem zapisu: Da Vincijeva šifra,
- o prispevku o zlatem rezu in Fibonaccijevem zaporedju v reviji Premiera pa v drugem: Da Vincijeva šifra (II), kjer sem še pripisal, da dobi nagrado, kdor reši šifro tistega zapisa. A je ni še noben rešil. Morda je nagrada premajhna. Zdaj jo podvajam: 2200 SIT.

Komentarji: 5

Blogger Bo:

Zanimivo, Roger Ebert je dal filmu 3 od 4 zvezdic.

19/5/06 02:54  
Blogger Bo:

Adaptacija (priredba) literature - drama, film, mjuzikl, radio ... - je lahko: slaba ali dobra.

Slabih dramskih priredb sem videl bolj malo: Marlowe: Faust, Jančarjeve Katarino, pava in jezuita, pa še kaj, ampak relativno malo.

Slabih (kot tudi obupnih) filmskih priredb pa malo morje, kot je filmov nasploh malo morje: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Troy, Captain Corelli's Mandolin ...
Seveda kakšni filmi priredijo knjižno podlago več kot dostojno: animirani filmi Gospodar prstanov, risanka Poslednji samorog, Kubrickova Odiseja 2001, Stik Carla Sagana ... Te imam nadvse rad.
Filmsko priredbo Da Vincijeve šifre štejem med prve: ni ravno obupna, a je prej slaba kot dobra. Tako je s tem. Me prav zanimajo ocene bolj relevantnih filmskih "kritikov": Popek, Ebert (že ocenil! - bolje kot jaz), Štefančič ...

19/5/06 11:37  
Blogger Nadezhda:

Film je - jah - bled. Razvlečen kot kurja čreva, po deseti uganki ti je že skoraj vseeno, kam bo vodila naslednja uganka. Lahko si predstavljam, da je knjiga napeta, ampak za knjigo si moraš vzeti malo več časa kot za film. Film pa ne učinkuje.

Robert Ebert nima pojma. LOTRu je dal enako oceno, pa se filma ne moreta niti primerjati! Pa nisem zaščitniška do LOTRa, ampak objektivna. Šifra je obrtniški izdelek, blockbuster za delanje denarja na preverjeni (knjižni) formuli.

19/5/06 15:06  
Blogger -SCRIPTOR-:

Danes sem se lotil tvoje šifre pa po eni uri nisem spravil nič pametnega skupaj, ker se mi je na koncu vrtelo v glavi zaradi premetavanja in štetja črk in besed. Daj kakšen namig in znižaj nagrado nazaj na jurjasto! Hehe...

19/5/06 16:33  
Blogger Bo:

-scriptor-

Ne vem, kakšen namig naj dam. Šifra je precej: enostavna, pa hudomušna - 1. namig. Treba pogledati od daleč na tiste zapise - 2. namig.
Štetje znakcev ni prava pot - 3. namig. (Lahko pa le-to kaj skriva! Lahko se motim in da je Biblijska šifra resničnost ... kaj misliš?)

Nagrada ostaja 2200 SIT, namigov pa verjetno ne bo več.

19/5/06 16:47  

Objavite komentar

<< Nazaj na 1. stran